A helyzetértékelésben megfogalmazott körülmények között lehet, hogy népszerű, de felelőtlen dolog lenne nagy ívű – vágyakat megfogalmazó – programmal előállni. Vannak azonban olyan feladataink, céljaink, melyek megvalósításának, elérésének szándékából nem engedhetünk.Ezeket a programpontokat a kongresszus az elnök személyétől függetlenül fogadta el, ezt az utat kijelölve a VDSzSz Szolidaritás számára.
- Ezek közül első, a foglalkozatás biztonság. Az éves foglalkoztatási megállapodásokat ismét hosszabb, legalább középtávra szóló koncepcióval kell felváltani. El kell fogadtatni a munkáltatókkal, hogy egy ilyen modell működtetése közös érdek.
- A jelenlegi tetszhalott helyett egy működő, MÁV csoport szintű belső munkaerő piaci szolgálat, mely megteremti a vállalatok közötti átjárhatóság lehetőségét. Szorgalmazni fogjuk, a vasúti életpályamodell, egyéni karrierterv bevezetését.
- Soha nem mondhatunk le a bérek Európai Uniós átlaghoz történő felzárkóztatásáról. Tagságunkban jelentős az igény egyfajta átlátható, perspektivikus bértarifa rendszer ismételt bevezetésére. Ezt nem hagyhatjuk figyelmen kívül.
- Természetesen szem előtt tartjuk az adójogszabályok változását, de a béren kívüli juttatások vonatkozásában elsődlegesen a reálérték megőrzését tekintjük célnak. A cafetéria rendszer javadalmazásban elfoglalt arányának további növelését nem tartjuk célszerűnek, helyette a járulék köteles, de nyugdíj alapot képező alapbér emeléseket preferáljuk.
- A MÁV csoporton belüli társaságoknál a béren kívüli juttatások (VBKJ) nettó értékét fel kell hozni a MÁV Zrt. szintjére. A munkáltatónál elért, a munkavállalóknak alanyi jogon járó nyugdíjpénztári tagdíj kiegészítést ki kívánjuk terjeszteni még egy további pénztárra.
- Nem nézhetjük tétlenül, hogy több évtizedes vasúti munkavégzést követően, orvosi alkalmasságukat elveszítő tagjaink, munkájukat is elveszítsék, és az utcára kerüljenek. A VDSZSZ Szolidaritás kezdeményezi, hogy a MÁV csoportnál és az RCH-nál komplex program gondoskodjon a munkavállalók egészségének, munkaképességének megőrzéséről, a munkaköri orvosi alkalmasságukat elveszítő tagjaink-kollégáink sorsának megnyugtató rendezéséről.
- Továbbra is célunk, hogy a MÁV csoport táraságainál, és az RCH – nál munkaügyi kapcsolatrendszerünket határozatlan idejű Kollektív Szerződésekben rögzítsük.
- Meg kívánjuk őrizni a MÁV - Évek, MÁV - Esély, Cargo-40+ programokat, melyek munkában tartó, vagy kivezető hídként szolgálnak.
- Fontos, az emberhez, a végzett munkához méltó, kulturált, a munkaadó lelki – pszicho – terrorjától és egyéb atrocitásaitól mentes munkahelyi környezet kikényszerítése.
- A vasút és ezen belül munkavállalóink személyes, és büntetőjogi biztonsága érdekében továbbra sem mondunk le a technológiák, az utasítások, és azok módosulásai kapcsán kialakuló véleményünk elfogadtatásáról, szükség esetén a hatóságok vitába történő bevonásától.
- A korkedvezményes nyugdíjba vonulás lehetőségétől megfosztott, nehéz, egészségre ártalmas fizikai munkát végző vasutasok számára továbbra is keressük a megoldást a nyugdíjkorhatár elérése előtti visszavonulásra. Ebben a kérdésben szorosan együttműködünk a LIGA konföderációval.
- Kezdeményezni fogjuk, hogy a MÁV csoport munkáltatóinál fennálló 20, 30, 40 éves folyamatos munkaviszony elérése után, a munkavállalók jelentős nettó egyösszegű kifizetésben - jutalomban - részesüljenek. A kifizetésnek minden évben Vasutasnapkor kell megtörténnie.